تبلیغات در گوگل ادوردز Google Adwords

تبلیغات در گوگل ادوردز Google Adwords

گوگل ادوردز چیست؟

ادوردز یک سیستم تبلیغات آنلاین می باشد که توسط کمپانی گوگل ارايه شده است و بیشتر وبمستران آن را به عنوان تبلیغات کلیکی گوگل می شناسند. مکان نمایش این نوع تبلیغات اینترنتی، در بالا یا پایین صفحات نتایج جستجو، در قسمت جستجوی محصولات گوگل و یا در صفحات نمایش دهنده تبلیغات کلیکی گوگل می باشد.

این نوع از تبلیغات با اینکه بازده بسیار کمتری نسبت به نتایج ارگانیک سئو برای سایت ها دارد، اما درآمد قابل توجهی را نصیب گوگل می نماید، به صورتیکه در سال ۲۰۱۲ درآمد این بخش بالغ بر ۴۴ بیلیون دلار اعلام شد و این نشان دهنده میزان محبوبیت این سیستم می باشد.

تبلیغات در گوگل ادوردز Google Adwords

Google Adwords برای دو دسته از افراد بسیار سودمند است:

۱. دوستانی که کلمه کلیدی مد نظرشان رقابت فوق العاده بالایی دارد و این دوستان یا سئوکار آن ها توانایی کار بر روی این کلمه به صورت ارگانیک و بهبود رتبه کلمه کلیدی را ندارند.

۲. دوستانی که زمان لازم برای صبر کردن و نتیجه گرفتن از خدمات بهینه سازی سایت را ندارند. چون SEO یک فعالیت زمان بر است، در صورتیکه تبلیغات در گوگل ادوردز از لحظه استارت شروع به نمایش می کند.

 

همچنین این نوع از تبلیغات برای دو دسته زیر مناسب نیست:

۱. افرادی که توانایی پرداخت هزینه های آن را ندارند. توجه داشته باشید که تبلیغات در ادوردز بسیار هزینه بر است. البته این هزینه بر مبنای کلمه و همچنین درخواستهای موجود محاسبه می گردد و شروع قیمت گوگل ادوردز برای هر کلمه از ۰.۰۱ دلار به بالا می باشد.

۲. به افرادی که از ورودی کلمات کلیدی فروش مستقیم ندارند پیشنهاد می شود که اصلا از این نوع تبلیغات استفاده نکنند. برای سایت هایی که کسب درآمد مستقیم از ورودی دارند نیز باید توجه داشت که بنابر تحقیقات صورت گرفته، به صورت میانگین ۵٪ از کلیک کنندگان به مشتری سایت تبدیل می شوند! یعنی هر کلیکی که شما برای آن مستقیما پول پرداخت می کنید لزوما مشتری شما نمی شود.

 

ایجاد کمپین ادوردز گوگل

در ایجاد کمپین های تبلیغی ادوردز نکات بسیار مهم و کلیدی وجود دارد که شخص تبلیغ دهنده در ایجاد تبلیغ می بایست به آن ها توجه نماید. مواردی مانند صفحه ای که کاربر به آن وارد خواهد شد، عنوان تبلیغ، توضیحات تبلیغ، مکان جغرافیایی نمایش تبلیغ، زبان جستجو نمایش تبلیغ، زمان نمایش تبلیغ، قیمت پیشنهادی برای هر کلیک و .. که در زیر به بعضی از آن ها خواهیم پرداخت:

عنوان تبلیغ

برای هر تبلیغی که ایجاد می نمایید یک عنوان می بایست انتخاب نمایید. این عنوان دقیقا مانند عنوان صفحه در نتاریج ارگانیک به کاربر نشان داده می شود. برای عنوان در تبلیغ محدودیت کاراکتر وجود دارد. همچنین می بایست این عنوان آنقدر جذاب باشد که کاربر از آن عبور نکند.

توضیحات تبلیغ

همانطور که در نتایج ارگانیک، توضیحات صفحه فوق العاده مهم است، در تبلیغات گوگل هم این مورد فوق العاده اهمیت دارد. کاربر با خواندن همین یک خط توضیح می تواند تصمیم بگیرد که وارد سایت شما شود یا خیر!

قیمت پیشنهادی هر کلیک

یکی از مهمترین قسمت های تنظیم تبلیغات کلیکی گوگل همین مسئله هزینه هر کلیک است. این مسئله از چند جنبه اهمیت دارد. اول اینکه اگر زیاد باشد هزینه تبلیغ شما فوق العاده بالا خواهد رفت. دوم هم اینکه اگر کم باشد اصلا امکان دارد تبلیغ شما نمایش داده نشود!

 

انجام تبلیغات در گوگل ادوردز به صورت شخصی یا توسط یک شرکت ارائه دهنده خدمات، شاید یکی از مسائلی باشد که ذهن وبمستران را درگیر خود کرده باشد. برای ایجاد یک کمپین تبلیغی ادوردز نیاز به سه گزینه می باشد:

۱. حساب تایید شده گوگل ادوردز

۲. شارژ حساب توسط کارتهای اعتباری بین المللی

۳. آموزش کار با گوگل ادوردز

اگر شما ۳ گزینه را بالا بتوانید فراهم کنید هیچ مشکلی برای انجام این کار توسط خودتان وجود ندارد. ولی حتی اگر فقط گزینه سوم یعنی کار با گوگل ادوردز را به خوبی تسلط ندارید اصلا طرف این کار به صورت شخصی نروید و حتما از یک نفر یا گروه متخصص بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند.

یکی از محدودیتهای گوگل ادوردز در ایران به خاطر نداشتن کارتهای اعتباری بین المللی، موارد ۱ و ۲ هستند، اما دقت داشته باشید که گزینه اول و دوم را حتی اگر در اختیار نداشته باشید می توانید از خدمات شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند استفاده نمایید.

 

تبلیغات در گوگل ادوردز Google Adwords

تبلیغات کلیکی گوگل یا سئو؟

وقتی در مورد اینکه چطور بر روی وقت و بازاریابی آنلاین سرمایه گذاری کنید تصمیم گیری می کنین، یکسری تفاوت ها که شامل فرق بین PPC (تبلیغات کلیکی) و رتبه بندی SEO (بهینه سازی موتور جستجو) وجود داره را باید مورد توجه قرار بدین.

ارتقاء سئو از طریق مرتبط کردن صفحه سایت شما با کاربران، به رتبه بندی سایت در جستجوی گوگل کمک می کنه. لیست های جستجو رایگان هستند و هیچ کس نمیتونه برای رتبه بندی بهتر هزینه کنه چون گوگل متعهد به مفید و قابل اعتماد نگه داشتن  محتویات جستجوست.

تبلیغات کلیکی مثل تبلیغات گوگل، تبلیغات پرداخت آنلاین هستند که در کنار جستجوهای مرتبط و محتواهای دیگر در شبکه ظاهر میشن. راه اندازی کمپین تبلیغات گوگل برخلاف ادعاهای صورت گرفته به رتبه بندی سئو کمکی نمیکنه!  با این وجود تبلیغات کلیکی میتونه در برقراری ارتباط با مخاطبین بیشتر مفید واقع بشه.

 

حالا برای کسب و کار خودتون باید از کدوم گزینه استفاده کنید؟ SEO یا PPC؟

اجازه بدین اول با نحوه کار این دو و فوائدی که به همراه دارن آشنا بشیم. تفاوت بین سئو و تبلیغات کلیکی چیه؟ بذارین اول با بهینه سازی وب سایت شروع کنیم.

SEO یا یهینه سازی موتور جستجو به قرار دادن یک محتوای خوب که قدرت دید سایت را برای موتورهای جستجو و کاربران بالا میبره اشاره داره.  به عبارت دیگه سئو به ساییتون کمک میکنه که در جستجوهای مرتبط خودنمایی کنه.

وقتی برای ارتقاء سئو سایت تلاش می کنین یکسری فاکتورها وجود دارن که باید به اونها توجه کنین. اولین و مهمترین فاکتور اینکه مطمئن بشین که نوشته ای که در سایت شما به نمایش گذاشته میشه واضح، مفید و توصیفی باشه. موضوع محتوا را به زبانی ساده و خوانا شرح بدین و سعی کنین از کلماتی که فکر میکنین یک کاربر موقع جستجوی آنلاین به کار میبره در نوشته استفاده کنین.

اگر از اصطلاحات جستجو در سایتتون استفاده می کنین مطمئن بشین مخاطبتون افرادی هستن که امیدوارین از این اصطلاحات استفاده میکنن نه اینکه سعی کنین الگوریتم گوگل را با پر کردن صفحه سایتتون با کلی اصطلاحات جستجو فریب بدین و یا یکسری صفحه جعلی که قصد ندارین کاربران اونها را ببینن در سایت بگذارین چون اینکار باعث میشه گوگل این صفحات را فریب آمیز در نظر گرفته و در نهایت ساییتون را نادیده بگیره. برای عنوان های مهم، محتوا و یا لینک ها از عکس نوشته استفاده نکنین چون ربات گوگل اونها را شناسایی نمیکنه. فقط در مورد اینکه چه چیزی گردش کاربر در سایت را راحت تر میکنه و باعث میشه محتوا را بفهمه و بر اون تمرکز کنه فکر کنین.

لینک سازی و لینک زدن سایت های دیگه به سایت شما، به رتیه بندی کمک میکنه چون این لینک ها به گوگل نشون میده که سایتتون به علایق مردم نزدیکه. این سایت ها میتونن وبلاگ هایی باشن که محصولات و خدمات شما را بازدید میکنن و یا مشتریان رضایتمند شما، شرکای تجاری و یا سایر موارد این چنینی باشند.

برای ظاهر شدن در نتایج جستجوی ارگانیک مانند گوگل هزینه ای لازم نیست. تنها ایجاد یکسری تغییرات کوچک در وبسایت شما در زمینه سئو میتونه تاثیرات خوبی بر رتیه بندی جستجو در طول زمان بگذاره. شما میتونین در مورد اینکه چطور جستجوی ارگانیک گوگل کار میکنه و چطور محتوای شما برای استفاده از کنسول جستجو نمایش داده می شه مطالعه کنین و اطلاعات بیشتری بدست بیارین.

 

PPC” به چه معناست و چرا به اون نیاز داریم؟

Google Ads راه حلی برای تبلیغات کلیکی (PPC) به حساب میاد چون به مالکین وب سایت ها و کسب و کارهای مختلف همانند شما این شانس را میده که درست وقتی افراد در حال جستجو برای چیزی که برای فروش گذاشتین هستند، بتونین تبلیغات را در سایت Google.com  در کنار جستجوها  نشون بدین. شما تنها زمانی هزینه پرداخت میکنین که کاربر بر روی تبلیغات شما کلیک کنه و بخواد سایتتون را ببینه یا باهاتون تماس بگیره. این تبلیغات فرصت خوبی برای کسب و کار شما فراهم میکنن تا مورد توجه مخاطبان آنلاین بیشتری قرار بگیرین. علاوه بر اون شما میتونین هر زمان که بخواهید تبلیغات خودتون را برای گروه خاصی از مردم بر اساس فاکتورهایی مانندعلایق، منطقه جغرافیایی و … نشون بدین و یک محصول یا تجارت خاص را توسعه دهید. این تبلیغات بی واسطه منبع خوبی برای شرکت های کوچکی که نمیتونن سئو سایت خودشون را برای نشان دادن فروش، محصولات فصلی و … به روزرسانی کنن محسوب میشه.

گوگل ادوردز با نشون دادن تبلیغات در وب سایت های مرتبط در شبکه نمایش تبلیغات گوگل (GDN)، گزینه ای برای ارتقاء کسب و کارتون خارج از جستجوی گوگل به شما پیشنهاد میده. GDN از هزاران سایت در شبکه تشکیل شده و شما می تونین با مشتریان بسیاری ارتباط برقرار کنین. شما می تونین سایت های ویژه و یا افرادی که میخواهید بهشون دسترسی داشته باشید را از شبکه انتخاب کنین و به Google Ads اجازه بدین یک لیست از اونا در اختیار شما قرار بده.

تبلیغات کلیکی و تبلیغات گوگل نتایج مشابهی مانند سئو ندارند و رتبه بندی جستجوی ارگانیک را ارتقاء نمیدن. اما به دلیل انعطاف پذیری، تبلیغات گوگل میتونه به هر نوع کسب و کار کمک کنه که در زمان مورد نظر توجه افراد آنلاین را به خود جلب کنه.

 

تبلیغات در گوگل ادوردز Google Adwords

 

چرا تبلیغات گوگل به سئو کمکی نمیکنه؟

اولین وظیفه گوگل فراهم کردن نتایج بسیار مرتبط با جستجوی کاربران است. اگر کسب و کارها توانایی پرداخت هزینه برای دستیابی به رتبه بالا در نتایج جستجو را داشتند، کاربران اطلاعاتی که در جستجوی آن بودند را بدست نمی آوردند!

 

اما آیا ابزارهای Google Ads میتونن برای اهداف سئو استفاده شوند؟

گوگل ادز یکسری ابزارهایی داره که به شما کمک میکنه بفهمید چطور میشه سایت را بهینه سازی کنین. برای مثال Keyword Tool بهتون کمک می کنه یک لیست از اصطلاحات و کلمات مرتیط با کسب و کارتون که سرچ های زیادی به خود اختصاص داده در اختیارتون قرار بگیره. بعداً شما میتونین این کلمات کلیدی را در محتوای خودتون هم قرار بدین. علاوه بر اون میتونین از ابزارهای پیگیری تبلیغات گوگل استفاده کنین تا بفهمین تغییراتی که روی سایتتون و کمپین تبلیغات اعمال کردین منجر به بازدیدکننده های بیشتر میشه یا نه؟

علاوه بر این، گوگل ابزارهایی غیر تبلیغاتی را به صورت رایگان برای کسب و کارهای کوچک پیشنهاد میده. گزارش تحلیل جستجو در Google Analytic میتونه مشخص کنه کدوم نوشته بازدیدکننده های بیشتری برای سایتتون فراهم میکنه حتی اگر از تبلیغات گوگل استفاده نکنین.

 

آیا باید روی SEO و PPC سرمایه گذاری کنیم؟

این به شما بستگی داره که کدوم گزینه را برای کسب و کار خودتون انتخاب کنین اما بهتره بدونبن سئو و تبلیغات کلیکی هر کدوم به روش های مختلف مفید واقع میشن. این روزها، اکثر مردم  برای سفارش رستوران، بازدیدهای کسب و کار و … اول به صورت آنلاین جستجو میکنن و سئو و تبلیغات گوگل، اونها را به جستجوی دلخواهشون ارتباط میده. سئو اساس یک بازاریابی آنلاین موفقه. چون به کسب و کار شما این فرصت را میده که به راحتی قابل دسترسی باشه حتی اگر پروسه بهینه سازی زمان زیادی طول بکشه. تبلیغات گوگل به شما اجازه میده خیلی سریع مشتریان خودتو را پیدا کنین و کوچک یا گسترده بودن تجارت شما اصلاً اهمیتی نداره. استفاده از سئو و تبلیغات گوگل با هم ممکنه بهترین فرصت را برای  ورود ترافیک به سایتتون در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کنه و حضور کسب و کارتون رو به صورت آنلاین توسعه بده.

4.7/5 ( 3 نظر )