همکاری CMS و سئو

همکاری CMS و سئو

سیستم مدیریت محتوا چیست؟ انواع سیستم مدیریت محتوا کدام است؟ سیستم مدیریت محتوا چگونه می تواند به شما کمک کند؟

در این نوشته از سایت سئو به معرفی انواع سیستم های مدیریت محتوا می پردازیم. برای دریافت پاسخ سوال های بالا تا انتها با ما همراه باشید.

 

CMS چیست؟

یکی از مواردی که در مرحله اول برای راه اندازی یک وبسایت مطرح می شود، طراحی سایت است. ممکن است  که شما یک برنامه نویس حرفه ای باشید و از دستورات html یا php و … استفاده کنید و یا با توجه به سایت خود یکی از سیستم های مدیریت محتوای سایت را مورد استفاده قرار دهید. سیستم مدیریت محتوا یا CMS، یک سیستم نرم افزاری است که توسط آن می توان به آسانی محتوا را مدیریت کرد. در واقع برنامه های مدیریت محتوا و یا Content Management System به مدیر یک وبسایت توانایی مدیریت و بروز رسانی اطلاعات را می دهند. با استفاده از انواع مختلف سیستم های مدیریت محتوا می توانید بدون مسلط بودن به دانش برنامه نویسی بخش های مختلف سایت خود مثل متن ها، تصاویر و ویدیو ها را بدون نیاز به طراحی مجدد تغییر دهید. اغلب این سیستم ها توسط افزونه ها برای شما امکانات زیادی را ایجاد می کنند. ظهور سیستم های مدیریت محتوا توانسته است، مدیران کسب و کارهای زیادی را به داشتن یک وبسایت در حوزه کاری خود تشویق کند. امروزه تعداد زیادی سیستم های مدیریت محتوا در دسترس هستند و هر یک از آن ها قابلیت های متفاوتی را برای کاربران فراهم می کنند که شخصی که قصد استفاده از آن ها را دارد می تواند با توجه به وبسایت خود مناسب ترین آن ها را انتخاب کند.

در ادامه این نوشته به معرفی تعدادی از پرکاربرد ترین سیستم های مدیریت محتوا می پردازیم. برای انتخاب مناسب CMS کاربردی خود تا پایان این نوشته همراه ما باشید.

 

یک CMS  مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

شاید بسیاری از افراد بر این باورند که CMS ها فقط برای وبلاگ نویسی مناسب هستند اما باید بگوییم که سیستم مدیریت محتوا در پیاده سازی فروشگاه های اینترنتی نقش موثری داشته اند. یک CMS کاربردی باید بستری را فراهم کند تا مدیر سایت بتواند به آسانی محتوای جدید خود را منتشر کند و بتواند محتوا را دسته بندی و سازمان دهی کند. علاوه بر این سیستم مدیریت محتوای شما باید ابزارهای لازم جهت ویرایش صفحات را داشته باشد. قابلیت سفارشی سازی و اضافه کردن ویژگی های دلخواه به وبسایت نیز یکی دیگر از ویژگی های یک CMS  قدرتمند است. توجه داشته باشید که در این میان استفاده از قالب های استاندارد و سئو مدار بسیار حائز اهمیت است.

 

معرفی انواع سیستم های مدیریت محتوا

1. WordPress

 

همکاری CMS و سئو

 

این روز ها یکی از موفق ترین نرم افزارهای راه اندازی و طراحی وبسایت سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. این سیستم به شما اجازه می دهد، یک سایت کاملاً داینامیک راه اندازی کنید. این سیستم در عین سادگی محتوای سایت شما را در کمترین زمان ممکن منتشر و یا به روزرسانی می کند. کاربر پسند بودن، پنل مدیریت، منطبق بودن با قوانین سئو و سهولت انجام کار، این سیستم را به یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا تبدیل کرده است. شما می توانید در محیط وردپرس محتوای متنی خود را قرار دهید و مانند محیط نرم افزار Word آن را ویرایش کنید و تصاویر مورد نظر خود را در اندازه های مختلف آپلود کنید. همچنین با نصب افزونه های رایگان می توانید امکانات زیادی را به وبسایت خود اضافه کنید. مهم ترین نکته این است که بیشتر افزونه ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد. با استفاده از افزونه های حرفه ای وردپرس می توانید هم زمان مطالب خود را در شبکه های اجتماعی نیز منتشر کنید. با بهره گیری از افزونه های رایگان وردپرس می توانید بهینه سازی وردپرس را به آسانی انجام دهید. وردپرس امکانات راه اندازی وبسایت های مختلف وبلاگی، فروشگاهی، شرکتی و خبری را برای شما فراهم کرده است.

 

Joomla .2

 

همکاری CMS و سئو

 

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است و به زبان PHP منتشر می شود. این CMS بسیار انعطاف پذیر است و برای مدیریت کردن پست های سفارشی مناسب است. یکی از مهم ترین قابلیت های جوملا امکان ایجاد سایت های چند زبانه است. در واقع شما دیگر نیازی به استفاده از افزونه ها برای داشتن زبان بیشتر در سایت را ندارید. این پلتفرم این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید برای انواع محتوای خود از چندین قالب و یا تم به صورت هم زمان استفاده کنید. اگر چه جوملا در نگاه اول جذاب به نظر می رسد اما استفاده از این  CMS بیشتر به کسانی پیشنهاد می شود که دانش و تجربه کد نویسی دارند. اگر می خواهید از سیستم مدیریت محتوای جوملا استفاده کنید باید به فکر سئو جوملا باشید تا بتوانید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید.

 

Drupal .3

 

همکاری CMS و سئو

 

در کنار وردپرس و جوملا، دروپال یکی دیگر از بزرگترین و محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است. این CMS به دلیل متن باز بودن آن مورد توجه بسیاری از کاربران است. دروپال در بسیاری از موارد مانند سیستم مدیریت پست های سفارشی همانند جوملا عمل می کند. توسط آن به آسانی می توانید سایت های چند زبانه ایجاد کنید. سیستم طبقه بندی دقیق و امنیت بسیار بالا از دیگر قابلیت های دروپال است. در این سیستم پشتیبان های آنلاین و انجمن های فعال جهت رفع مشکلات احتمالی شما حضور دارند. شاید بتوان در مورد نقاط ضعف این CMS به کم بودن تعداد قالب های رایگان و پیچیدگی فرآیند تولید قالب اشاره کرد. در سایت سئو می توانید فیلم آموزش بهینه سازی سایت های دروپال را مشاهده کنید.

 

Magento .4

 

همکاری CMS و سئو

 

مجنتو یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوا و از نوع پلتفرم متن باز می باشد. می توان گفت که مجنتو یکی از بی نظیر ترین فروشگاه سازها در دنیا است. نسخه همگانی مجنتو به توسعه دهندگان برای راه اندازی فروشگاه آنلاین منحصر به فرد کمک می کند. این سیستم فروشگاه ساز در سال 2008 منتشر شده است و هم اکنون بیش از 200 هزار فروشگاه فعال دارد که از جمله آن می توان به فروشگاه های بزرگی مانند نوکیا، سامسونگ و آدیداس اشاره کرد. با استفاده از این فروشگاه ساز می توانید هر آنچه را که برای سایت خود نیاز دارید، در دسترس داشته باشید. مجنتو همه موارد را برای ایجاد، گسترش تبلیغات و مدیریت فروشگاه اینترنتی در اختیار شما قرار داده است. این CMS دارای قالب های رایگان است. از معایب آن می توان به رایگان نبودن نسخه حرفه ای آن اشاره کرد.

 

Blogger .5

 

همکاری CMS و سئو

 

سیستم مدیریت محتوای بلاگر برای ساخت وبلاگ مورد استفاده قرار می گیرد و هاستینگ و مالک آن شرکت گوگل است. کار با این CMS بسیار آسان است و به دلیل این که این سیستم توسط گوگل توسعه یافته کاملاً با موتورهای جستجو همخوانی دارد و از نظر سئو از کیفیت بالایی برخوردار است. راه اندازی آن بسیار آسان است و دامنه و هاست آن نیز رایگان است. مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بلاگر فقط برای ساخت وبلاگ مناسب است و اگر شما سایتی با امکاناتی غیر از وبلاگ در نظر داشته باشید، برای شما کارساز نیست. محدود بودن این سیستم مدیریت محتوا باعث شده است تا افراد کمتری از آن استفاده کنند.

 

سیستم مدیریت محتوا و تاثیر آن بر سئو

استفاده از سیستم های مدیریت محتوا می توانند در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه ممکن شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کنند. توسط این سیستم ها به راحتی می توانید سایت خود را مدیریت کنید و در آن تغییرات لازم را ایجاد کنید. در بیشتر CMS ها بخشی از فاکتور های سئو که مربوط به تولید و انتشار محتوا است رعایت می شود. علاوه بر این پلاگین ها و افزونه هایی وجود دارند که با نصب آن ها می توان طبق الگوی سئو محتوا تولید کرد. البته ممکن است برخی از CMS های موجود با مشکلاتی نظیر پایین بودن سرعت سایت، پشتیبانی ضعیف و امنیت پایین مواجه باشند پس بهتر است در انتخاب سیستم مدیریت محتوای سایت به سئو نیز توجه داشته باشیم.

در این نوشته چند مورد از مهم ترین سیستم های مدیریت محتوا را بررسی کردیم. آنچه که می تواند به شما در انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب و کاربردی کمک کند و شما را به اهدافتان نزدیک تر کند، شناخت دقیق CMS ها و ویژگی های آن ها است. سعی کنید با توجه به وبسایت خود مناسب ترین سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید.

 

یک CMS کاربردی باید بستری فراهم کند که مدیر سایت بتواند به آسانی محتوای جدید منتشر کند و آن ها را دسته بندی و سازمان دهی کند.

کاربر پسند بودن، پنل مدیریت، منطبق بودن با قوانین سئو و سهولت انجام کار، این سیستم را به یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا تبدیل کرده است.

وردپرس، جوملا، دروپال، مجنتو، بلاگر و .... از انواع مختلف سیستم مدیریت محتوا هستند.

 

5/5 ( 3 نظر )
  • تاریخ انتشار: 16 آبان 1398
  • 5 دیدگاه
5 دیدگاه در "همکاری CMS و سئو"
  • peyman

    سلام چطور قالب سایت انتخاب کنم

    • admin

      سلام دوست عزیز
      سعی کنید با توجه به سیستم مدیریت محتوای سایتتون قالبهای استاندارد که توسط افراد آشنا به دستورات و حرفه ای، فارسی شده استفاده کنید.سایتهای مرجع سیستمهای مدیریت محتوا منبع خوبی برای این منظور میباشد.البته همه قالبهای موجود در سایتهای مرجع نیز سئو فرندلی نیستند!

  • بازتاب: انتخاب سیستم مدیریت محتوا

  • اندیشمند

    سلام . ممکنه در مورد رفع مشکلات در gtmetrix هم کمی توضیح بدید . ممنون از مطالب مفیدتون .

    • بنی طبا

      سلام. دوست عزیز به زودی مقاله ای کامل در این مورد منتشر خواهیم کرد.