چرا بهینه سازی و سئو برای همه وب سایت ها لازم است؟

چرا بهینه سازی و سئو برای همه وب سایت ها لازم است؟

بهینه سازی سایت که این روزها خوراک راه اندازی سایت های متعددی در این زمینه شده است، جایگزین صحیح کلمه سئو برای فارسی زبانان است. اگر بخواهیم جوابی منطقی به سوال سئو چیست بدهیم باید بگوییم سئو یا بهینه سازی سایت یعنی کاری کنیم که سایت در موتورهای جستجو و جستجوی کاربران در آن، به بهترین شکل ظاهر شود. یعنی در صفحه اول و حتی گزینه اول پیشنهادی!

 (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization  است که به بهینه سازی موتور جستجو اشاره دارد، در واقع می توان گفت این مفهوم به تولید صفحات وبی می پردازد که برای موتور جستجو جذاب بوده و می توانند آن را فریب دهند. با بهینه سازی صفحات وبسایت می توانید به بهترین امتیاز در نتایج موتورهای جست و جو دست یابید. افراد مختلف از طریق موتورهای جستجو نظیر یاهو، بینگ، گوگل و … مطلب مورد نظر خود را سرچ می کنند و پس از ظاهر شدن نتیجه تنها عنوان های موجود در صفحه اول گوگل را مورد مطالعه قرار می دهند، از این رو برای قرار گرفتن در صفحه اول باید از طریق موتورهای جستجو ترافیک بالا دریافت کرد و سایت را بهینه سازی نمود.

اگر برای طراحی سایت از یک طراح کمک می گیرید باید از او بخواهید که سایت را بر اساس سئو طراحی نماید. اگر سایت شما همان بار اولی که بر روی وب قرار می گیرد تمام اصول بهینه سازی در رابطه با موتورهای جستجو را رعایت کرده باشد، مسلماً ارزش و اعتبار بیشتری خواهد داشت و مطرح تر خواهد بود. در کل تمام وب سایت هایی که در حوزه تجارت و بازرگانی فعالیت دارند باید سئو خود را ارتقاء دهند تا بتوانند کاربران را به سمت خود جذب کنند. بهینه سازی موتورهای جستجو شما را در بازار رقابت جهانی معرفی می نماید، بنابراین حتماً باید بر روی آن کار کنید.

سئو یک تمرین بسیار ضروری برای دیده شدن وبسایت در صفحه اول گوگل و کسب رتبه بالا از طریق استراتژی های خاص می باشد. هنگامی که تعداد بازدیدکنندگان سایت بالا می رود و افراد بیشتری تمایل به مشاهده وبسایت پیدا می کنند، در اصطلاح می گویند ترافیک بالا رفته و این ترافیک طبیعی منجر به رتبه گرفتن وبسایت شما خواهد شد. از بین تمام موتورهای جستجو گوگل بیشتر از همه مورد استقبال کاربران قرار می گیرد، به همین دلیل استراتژی های مربوط به بهینه سای سایت باید بر اساس این موتور جستجو اجرا شوند.

اهمیت استفاده از سئو برای تمام وب سایت ها

در حال حاضر بهره مندی از یک سایت در فضای آنلاین بدون توجه به بهینه سازی آن برای رونق کسب و کار کافی نیست. برای مثال فرض کنید به دنبال کلمه یا عبارتی خاص در گوگل هستید. پس از تایپ آن در نوار جستجو لیستی از نتایج پیش روی شما ظاهر می شوند، اگر بر روی لینک ها کلیک کرده و به نتیجه دلخواه نرسید مسلماً به سرعت از آن صفحه خارج می شوید. از این رو برای آنکه محتوای شما مورد قبول کاربران قرار گیرد و آن ها پس از باز کردن صفحه سایت حس بدی نداشته باشند باید سئو آن را تقویت کنید و به برترین رتبه دست یابید.

موتورهای جستجو از طریق خزنده های خود، محتوا و ساختار وبسایت را بررسی نموده و به آن ها امتیاز می دهند. این موتورها بسیار هوشمندانه عمل می کنند و برای بررسی عمیق تر سایت از خزنده ها کمک می گیرند. در صورتی محتوای سایت برای آن ها قابل شناسایی است که بر روی سئو آن ها کار شده باشد. سئو نادرست که به سئو سیاه معروف است، مانع از دیده شدن وب سایت در نتایج موتور جستجو می شود، در نتیجه کاربر قادر به رویت آن نخواهد بود. هر چه بهینه سازی سایت شما اصولی تر باشد، رتبه بالاتری کسب نموده و در صفحه اول قرار خواهید گرفت. بر اساس آمار می توان گفت بیش از 70 درصد کاربران بر روی نتایج 1 تا 5 موتور جستجو کلیک می کنند، پس هر چه زودتر بر سئو سایت اقدام کنید موفق تر خواهید بود.

 

چرا بهینه سازی و سئو برای همه وب سایت ها لازم است؟

 

بهینه سازی سایت را باید به متخصصین و کارشناسان سپرد، افراد بسیاری هستند که بر روی seo کار می کنند اما در صورت عدم داشتن آگاهی لازم در خصوص استراتژی و تکنیک های قدرتمند و تاثیرگذار مطمئناً وضعیت وبسایت را به حد مطلوب نخواهند رساند. لازمه اجرای فرآیند سئو صرف وقت و هزینه می باشد، بنابراین از افراد حرفه ای و ماهر دراین زمینه کمک بگیرید. در حال حاضر شرکت ها و موسسات بیشماری خدمات و مشاوره سئو انجام می دهند اما کیفیت کار آن ها با یکدیگر متفاوت است. هر چند با توجه به پیچیدگی های ساختار سایت و پهنای باند می توانید سایت را به تنهایی بهینه کنید اما به منظور دستیابی به نتیجه مطلوب و قابل قبول گاهی اوقات به کارشناس سئو نیاز پیدا خواهید کرد. بنابراین در انتخاب خود دقت کنید زیرا اعمال تکنیک های نادرست نه تنها به سایت شما کمک نمی کند بلکه به آن نیز آسیب می زند.

مطالبی که تاکنون مطرح شد، بهینه سازی سایت را به شما معرفی نمود اما اگر همچنان در مورد این مفهوم کنجکاو هستید به مقاله ای که در این خصوص نوشته شده توجه کنید. مقاله ای که در زیر مشاهده می نمایید نوشته آقای سیامک تدین طهماسبی، مدیر ارشد برنامه نویسی گوگل تریس میباشد و شاید بهترین و ساده ترین شکل معرفی بهینه سازی وب سایت باشد.

اجازه دهید با یک مثال ساده و طرح چند سوال بهینه سازی سایت را توضیح دهیم:

فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه هستید. شما توانائی این را دارید که بهترین اجناس دنیا را در این فروشگاه به معرض نمایش بگذارید و هر قدر هم که بخواهید آن را وسعت دهید. یعنی از لحاظ مکانی هم محدودیت ندارید. حال باید ببینیم برای اینکه فروشگاه شما بیشترین فروش را داشته باشد به چه عوامل مهم دیگری نیاز دارید؟ معلوم است مشتری!!
این فروشگاه نمونه ای است از هر وب سایت اینترنتی و مشتریان همان بازدید کنندگان سایت ها یا مخاطبین اینترنت هستند، اینها کسانی هستند که در دنیای پهناور وب که دارای میلیونها فروشگاه متنوع و رنگارنگ است در حال گشت و گذار و خرید هستند و هر کدام به دنبال بدست آوردن هدف، کالا یا خدمات خاصی هستند. حال شما باید سعی کنید حداکثر تعداد مشتری را که بدنبال کالاهای موجود در فروشگاه شما می گردند، به سمت فروشگاه خود کشانده و نهایتاً آنها را به خرید از آن ترغیب کنید. نباید بگذارید مشتریان این بازار به سمت فروشگاه های دیگر بروند و از آنها خرید کنند. مسلماً انجام چنین کاری به زور نمی شود ولی با علم بهینه سازی خواهد شد.

خوب حالا چه کنیم و این فروشگاه چگونه باشد تا حداکثر تعداد مشتری را به سوی خود جلب نماید؟ آیا باید طراحی سایت زیبا و خیره کننده باشد؟ خیر! زیبایی سایت مهم است اما پاسخ این سوال نیست. اینجا اینترنت است. اینجا دیگر آن دنیایی نیست که هر فروشگاهی دکور زیباتری داشته باشد، فروش بیشتری دارد. در اینجا هر مشتری که در خیابانهای جهان مجازی وب به دنبال چیزی می گردد، مثلا آبنبات باید ابتدا به یک محل نگهداری آمار و اطلاعات مشاغل مراجعه نماید تا ببیند کدام یک از فروشگاهها آبنبات دارند. درست مانند مرکز 118 خودمان که در اینترنت به چنین مراکزی موتور جستجو می گوئیم.

گوگل، یاهو و سایر موتورهای جستجو تنها و مهمترین مکان هایی هستند که به مشتری هایی که خواستار خرید آبنبات هستند، آدرس فروشگاه های آبنبات فروشی را می دهند! پس باید کاری کنید که وقتی مشتری به دنبال آدرس آبنبات فروش ها می گردد، شما اولین و مهمترین فروشگاهی باشید که آدرسش به مشتری داده می شود . جلوتر و زودتر از سایر آبنبات فروش ها!!
به دلیل اینکه وقتی کسی به اطلاعات رجوع می کند و دنبال آبنبات فروشی می گردد، به اولین مغازه ای که در سر راهش سبز شود مراجعه می کند. حالا فرصت خوبی است که با زیبائی و زرق و برق توجه مشتری را به آبنباتها جلب کنید. از ما آبنبات بخرید!

به فرآیندی که باعث می شود، آدرس یک سایت اینترنتی در صدر نتایج یک موتور جستجو مانند گوگل برای جستجوی کلمه یا کالای خاص (مانند همین آبنبات مقاله ما)، قرار گیرد، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می گوئیم.

پس دیدیم که طراحی گرافیکی سایت به تنهائی و بدون رعایت اصول بهینه سازی سایت، فقط هزینه ای را بر دوش صاحب سایت تحمیل خواهد کرد. به عبارت دیگر اگر سایتی را به یک شرکت طراحی سایت سفارش می دهید و تقاضای سئو سایت را ندارید، بهتر است اصلا از تهیه و طراحی سایت شغلتان منصرف شوید. در غیر این صورت درست مانند این است که فروشگاه زیبا و پر زرق و برقتان را درست وسط بیابان بنا نموده اید، با بهترین اجناس و زیباترین ویترین ها هم این فروشگاه نهایتاً روزی یک بطری آب خواهد فروخت!

اول براتون یک تعریف ساده گذاشتم و بعد هم تعریف بهینه سازی وب سایت از زبان آقای سیامک تمدن را خوندیم که با یک مثال و از یک مرجع رسمی این تعریف را شنیده باشید. پس حالا متوجه شدید که میخوایم چی کار کنیم؟ حالا آموزش های سایت را دنبال کنید تا سایتتان بهینه شود!

  • تاریخ انتشار: 28 مرداد 1389
  • 4 دیدگاه

4 دیدگاه در "چرا بهینه سازی و سئو برای همه وب سایت ها لازم است؟"
  • katty

    گاهی اوقات برای باز شدن کامل پیج صفحات سرچ شده باید زمان زیادی را تحمل کرد، به نظرم قبل از این که تبلیغ زیبا باشد و جلب توجه کند باید بعد از سرچ راحت صفحه را باز کند، درست است؟

    • admin

      من الان منظور سوالتون را متوجه نشدم.خطاب شما سایت خاصیه؟
      کلا بعضی از سایت ها به دیل داشتن تبلیغات زیاد، سرعت لودشون خیلی پایینه و ایت اصلا جالب نیست

  • الکترونیک

    مقاله خوبی بود
    مرسی

    • admin

      سلام
      ممنون از لطف و توجهتون