درس عبرتی بنام Digg

درس عبرتی بنام Digg

مقاله ای که امروز میخوام بنویسم شاید بیشتر شبیه تعریف یک داستان و پند دادن باشه، ولی از اونجاییکه هدف تمام کسانی که تو سایت سئو میان یادگیری روش هایی برای رشد و ارتقا سایتشون هست، مطمئن باشید این داستان کم ارزش تر از یک مقاله آموزشی نیست!

تو شهر فرنگ امروز میخوام براتون از سرگذشت یک سایت فوق العاده بزرگ بنام Digg بگم. یکی از اولین و بزرگترین سایت های پیوند دهنده جمعی که در سال 2004 کار خودش را آغاز کرد. کار این سایت به اینگونه است که کاربران لینک های خودشون را در اون معرفی می کنند و سایر اعضا از اون لینک بازدید می کنند. قدرت این سایت در حدی بود که زمانیکه شخصی لینکی را در این سایت به اشتراک میزاشت، ممکن بود به علت حجم فوق العاده بازدید از اون لینک، پهنای باند سایت لینک دهنده تموم بشه و به این حالت به اصطلاح دیگ شدن میگفتند!

اندر حکایت بزرگ شدن این سایت همین بس که زمانی گوگل تصمیم داشت این سایت را به مبلغی حدود 200 میلیون دلار خریداری کنه!

 

درس عبرتی بنام Digg

حالا این سایت حدود 20 روز پیش فروخه شد. حدس میزنید با چه مبلغی؟

چند صد میلیون دلار؟ عمراً !

چند ده میلیون دلار؟ ابدا !

چند روز پیش مابقی سهام سایت دیگ به ارزش 500 هزار دلار به شرکت tech-firm Betaworks فروخته شد! که حالا اگه با 4 میلیون دلاری که سایت LinkedIn برای خرید قسمتی از سهام و 12 میلیون دلاری که Washington Post Inc قبلا پرداخت کرده بودند جمع بزنیم، میشه 16.5 میلیون دلار!!!

16.5 میلیون دلار کجا و 200 میلیون دلار کجا؟!؟!

بنظر شما چه چیز باعث شد سایتی در اون حد قدرت در کسب و کار این طوری از اوج سقوط کنه؟ ما باید دنبال همین ها باشیم که بدونیم چه کارهایی نکرده و چه کارهای اشتباهی کرده که ما نکنیم؟ حتما لازم نیست بازدید ما هم میلیونی باشه تا دنبال نگه داشتن بازدید کنندگان و اعضامون باشیم. الان تو همین سایت سئو دلخوشی ما همین دوستانی هستن که مرتب به سایت سر میزنند و با نظراتشون و سوالاتشون ما را دلگرم می کنند.

چرا Digg نابود شد؟

همونطور که گفتیم در روزهای اوج سایت دیگ، اگه شما یک لینک را با یک عنوان جالب تو دیگ قرار میدادی، خیل عظیمی از بازدید کننده به سایت شما سرازیر میشد. اما الان چی؟ با انتخاب بهترین عنوان فقط تعداد محدودی بازدیدکننده. همین باعث شد که بخشی از کاربران این سایت که سئو کاران و وبمستران بودند از این سایت فاصله بگیرند. البته نمونه هایی مثل این سایت کم نبودن، سایت هایی مثل Stumbleupon ، Reddit ، Delicious هم با مشکلاتی این چنین مواجه شدند.

مهمترین عاملی که باعث شد بازدید ها در دیگ کم بشه، عدم توجه مدیران به کاربران بود! تبلیغات تو سایت خیلی زیاد شده بود و نحوه کار کاربران تو سایت بعد از ارتقا سایت به ورژن 4 کمی مشکل شد. Digg سرد شده بود و بیشتر به مکانی برای جذب سرمایه گذاران تبدیل شده بود. حالا چه دلیلی داره شمایی که میتونی خیلی راحت تر تو فیسبوک و یا توییتر مطالبت را منتشر کنی تو دیگ بمونی؟ (البته منظورم DIgg بود!)

همیشه به این مسئله دقت کنید که داشتن کاربر بیشتر دلیلی بر موفق تر بودن نیست و مهم اینکه همون تعداد کاربری که دارید از سایت شما لذت ببرند!

نتیجه گیری:

سرگذشت تلخ سایت Digg را بیان کردیم برای فهم 2 مطلب:

اول اینکه اگه میخواید سایت موفقی داشته باشید و پیشرفت کنید، حتما به خواسته کاربران در زمینه کاری خودتون توجه داشته باشید. این نشه که بعد از مدتی کاربران را فراموش کنید! اگه یادتون مونده باشه قبلا هم در مورد قدرت کاربران صحبت کردیم.

دوم هم اینکه اون اولای کار به قدرت فوق العاده سایت هایی مثل Digg اشاره کردیم که حتی گاهی باعث تمام شدن پهنای باند میشن! پس از این شبکه ها و سایت ها به هیچ عنوان غافل نشید.

خواهش: متاسافانه شاهد وقوع زلزله تو آذربایجان و کشته و زخمی شدن نعدادی از هموطنانمون شدیم. الان بیشترین نیاز این دوستان خون هست. خواستم از دوستان خودم که امکان این کار را دارند خواهش کنم که برند و خون اهدا کنند، در ضمن دعا هم برای این هموطنان آذری فراموش نشه. خدا صبرشون بده.

  • تاریخ انتشار: 23 مرداد 1391
  • 16 دیدگاه

16 دیدگاه در "درس عبرتی بنام Digg"
  • حسین

    ممنون امیر جان مطلب عبرت برانگیزی بود.
    خدا به خانواده های ازدست رفتگان زلزله صبر بده.

  • حسین

    سلام
    ممنون مطلبتان بسیار جالب بود مثل سایر مطالبتان با اجازتون در انجمن شاپکیر با ذکر منبع منتشرش کردم

    • امیر حیدری

      سلام
      ممنون از توجهتون

  • رسول

    سلام امیر جان
    درست میگی من خودم تا چند وقت قبل لینک های سایت رو تو دینگ شیر میکردم بازدید نداشت ولی خب بازم از خیرش نمیگذشتم تا این که سایت به روز شد خیلی سخت شد بود بخوای لینک شیر کنی من هم کلا بی خیالش شدم و دیگه کاری باهاش ندارم ….

    الان متاسفانه سایت های ایرانی که یکم خوشون رو بالا میکشند با حجم گشترده تبلیغ های که میزارن تقریبا باعث آزار کاربران میشند

    گوگل هم جدیدا به این مورد توجه خاصی داره
    هر چیزی به حد خوبه تبلغات زیاد در بلند مدت اثر معکوس میزاره تو سایت

    موفق باشید

    • امیر حیدری

      سلام
      دقیقا همینطور شده. سایت ها تا خوب میشن بجای اینکه امکانات را ببرن بالا فقط میرن سراغ کسب درامد!

  • Reza

    سلام استاد ممنون از مطالب مفیدتون فکر کنم داره یه توطئه بر علیه سایت من طرح ریزی میشه!
    خلاصه بگم یه سایت که سایت من قرار رقیب اون سایت باشه آی پی ش الان همین آی پی منه در صورتی که قبلا اینجوری نبود توی یه سایت که اسم سایتتو میدی و سایت های روی آی پی سایت شما رو چک می کنن چک کردم قبلا نبود اما الان هست و این اتفاق بعد از یک روز که سرور هاست مشکل داشت اینجوری شد و آی پی سایت من و اون سایت یکی شد.الان شما اگه لطف کنید بگید که آیا این دوستان نقشه شومی برای سایت من کشیدن یا نه؟هنوز سایتو به گوگل معرفی نکردم.با تشکر از شما.

    • امیر حیدری

      سلام
      یکی بودن آی پی ها میتونه یه مشکل ایجاد کنه. اونم اینکه مثلا سایت هایی که همون آی پی را دارند بیان و اسپم و یا ویروسی بشن تا گوگل به اون آی پی بد بین بشه و خوب به سایت شما هم که همون آی پی را داره صدمه بزنه. شما هاستت چیه؟ اگه هاستیه که همه میرن طرفش که خوب این نقشه نیست و اتفاقه وگرنه!

    • علی

      آخه سایتی که معرفیش نکردی چطوری براش نقشه ریختن!!!!!

  • رویال

    احترام به کاربر!

    واقعا اصل مهمیه

    ممنون از مطلب مهمت!

    من واقعا به این اصل رسیدم!

  • عادل

    متاسفانه خیلی از وبمسترها بعد از مدتی که اوج گرفتند کاربران رو فراموش می‌کنند و فقط به عشق تبلیغات صرف و موتورهای جستجو می‌نویسند که عاقبتشون هم معلومه!

  • سایه

    جالب بود.مخص.صا برا من که اول راهم.ممنون

  • وحید

    بسیار جالب و عالی بود موفق باشید
    من از سایتتون خیلی خوشم اومده

  • وب طراح

    جالب بود

  • فان بیز

    سلام
    من مطالب سایتتون رو دنبال میکنم.
    الان چند روزه میام و یکی دو تا مقاله میخونم
    ممنون بخاطر اطلاعات خوبتون

  • طراحی سایت

    ممنون. جالب بود.

  • مسلم

    مطلب خیلی ساده ولی پرمحتوا و کاربردی بود
    تشکر